onsdag 22 september 2021

Franeker.

22 september 2021. Hamnvakten knackade på båten på morgonen. Jag betalade hamnavgiften och frågade lite om avstängningen av bron som vi råkade ut för igår. Berättade att vi går den stående mastrutten. Då har ni problem sade han. Det visste vi ju tyvärr om nu. Nu så kollade vi om det gick att komma ut via Harlingen istället. Det skulle vi kunna göra.

Under tiden som vi pratade så smet vår katt Dina ut. Hon satt så förnöjt på akterspegeln.

Stefan gick iväg för att leta efter specialverktyg till båtmotorn. De hade naturligtvis inte det som han sökte.

När detta var klart så kastade vi loss från stadsparken i Leeuwarden. Stefan fick med sig ganska mycket av det nyklippta gräset ombord. Det är inte alla som har gräsmatta på båten. 😂

Gick igenom ett gäng med broar idag också. Hade bättre tur med alla broöppningar idag. Som vanligt en massa djur omkring och vacker natur plus fina hus. 

Bestämde oss för att gå till Franeker Watersport Vereniging. Fick hjälp av ett trevligt par när vi lade till. Vi förtöjde för "storm' eftersom att det skall blåsa upp till 18 m/s imorgon.  Det är lite annorlunda att ha båten mitt i ett villaområde.

Fick låna gratis cyklar som fanns i en cykelbod. Cyklade in till byn. Väldigt trevlig miljö att röra sig i.

När vi kom tillbaka till båten så kom hamnkaptenen. Han var jättetrevlig. Jag frågade om de hade tvättmaskin. De hade ingen men han frågade om det var mycket tvätt. Om det inte var det så kunde han ta med sig den hem. Då fick hans fru lite att göra. Jag avböjde vänligt men bestämt. 🌞

Stefan följde med honom in på hamnkontoret och betalade hamnavgift för två dygn. Vi var den enda gästbåten idag.  Området är inhägnat och låst på natten.

23 september. Tätade om foten till en mantågsstötta. Stefan höll nästan på att fastna inne i det skåpet som han skruvade inne i båten. Tur att han är "liten". 😆

Hamnavgift 31 Euro inklusive el, dusch och vatten för två dygn.

Slauerhoffbrug "Flying Drawbridge".


Vi fick låna gratis cyklar. Behövde inte plocka upp våra egna.

2 kommentarer:

  1. Elisabeth fick ta herrcykeln... :-)

    SvaraRadera
  2. Jag stöttade Stefans cykel så att de inte skulle ramla på båten. Min cykel föll nästan i marken när jag skulle handla mat.🚴‍♂️ Man fick låna cyklarna på egen risk.

    SvaraRadera