onsdag 29 juni 2022

Roscoff.

28 juni 2022. Kastade loss kl. 06.00. Lämnar Guernsey i ett underbart solljus. ☀️

Hade tänkt att gå till Jersey men där var vi inte välkomna eftersom att vi hade katt med oss. 😾

Vädret ändrar sig efterhand. Det blir en allt tuffare segling. En av de jobbigaste seglingar vi har gjort.

Havssulor har kretsat kring båten flera gånger. Tyvärr ingen fotomöjlighet med tanke på en väldigt guppig färd och stora vågor.

Från början så trodde vi att vi skulle vara i hamn senast kl. 22.00. Vi lade till kl. 02.00. Vi har gått 114 distans. En hel del på kryss på grund av strömmen.

Så här lugnt och stilla var det när vi startade färden på morgonen.

Roscoff Marina.

29 juni 2022. Började med att leta upp tullen för att klarera in i Frankrike igen eftersom att vi kom från Guernsey/Storbritannien. Det var något problem med mitt pass. Kvinnan som hjälpte oss gick fram och tillbaka. Fick hjälp av kollegor. Till slut så löste det sig.
Promenerade in till byn. Gamla hus i centrum. Trevlig miljö att gå i. Många fina trädgårdar.
Regnade ordentligt när vi gick hem.
Vid samma brygga vi ligger vid finns en annan svensk båt, LIFE@SEA. Vi seglade samtidigt 2018 till Skottland.
Knackade på hos dem på tillbakavägen och frågade om vi skulle äta middag ihop på restaurang. Vi gick till en av restaurangerna i hamnen. Fick en jättetrevlig kväll tillsammans med Anna och Peter.

För att komma ut till sina båtar vid högvatten så använder dessa mindre som står i ställen.

Var skall boule spelas om inte i Frankrike.
Anna och Peter från LIFE@SEA.

30 juni 2022. Pysslade om båten efter den senaste seglingen.
Hade skepparmöte hos Anna och Peter angående morgondagens segling.

Man måste ju vila upp sig efter alla eskapader de utsätter mig för. 😸

1. Synd att ni missade Jersey, det är en sådan mysig ö.

1. Ja, det hade varit trevligt att åka dit men vi ville inte riskera något med Dina. 🐈 Fick höra ikväll att deras hamn var stängd på grund av ombyggnad.

2. Tack alla skyddsänglar, för att Ni kom fram till Frankrike till slut. Vi har +24 och soligt. Hoppas, att Ni har hämtat Er nu. Kramar, Mattemor.

1. Tack för att du "bad" för oss. Vi är trötta men mår bra.
      Vi kan gärna ta lite sol från er. ☀️
      Kramar Elisabeth Stefan och Dina 😸

3. Det ser ju riktigt lustigt ut med alla båtarna som står på torra land, skönt att vi inte har så hemma
    Förstår att Dina behöver ta igen sig efter den strapatsfyllda segelturen hon var med om🙀😻