måndag 30 maj 2022

Willemstad.

29 maj 2022. På förmiddagen fick vi den äran att lyssna på kyrkklockorna i 15 minuter. 🔔🔔🔔 Riktigt pampigt!

Gick till hamnkontoret. Lämnade tillbaka grindnyckeln. Bestämde en tid för när han skulle öppna bron för oss. Han var även vänlig och ringde till de tre nästa broarna som vi skulle igenom. Alltid lättare när de pratar samma språk. De är väldigt hjälpsamma.

Idag är det grå, grå, grå och regn emellanåt. 12 grader. Jag har långkalsonger på mig. Kalla vindar.

Väldigt mycket tung trafik med olika typer av pråmar. 

Stefan hade mailat till Jachthaven De Batterij. Man skall göra det samma dag. Fick svar ganska snabbt. Fick en plats. 

Gick runt och tittade på den fina byn sedan. Detta är ett av flera fort i den här regionen. 

Willemstad är en liten historisk stad med välbevarade befästningar. Det nuvarande namnet användes först 1639 som Willemstat och hänvisar till William den tyste som befäste bosättningen 1583. År 1587 färdigställdes befästningarna och Willemstad fick en halvkant (sjusidig) form med sju bastioner. Befästningen avvecklades 1926 men den är fortfarande väl synlig och i huvudsak intakt.







Här tankar man sin bil mitt på gatan.



4 kommentarer:

  1. När jag var barn, lärde en präst oss, att kyrkklockorna säger " kom hem, till Gud". Det tänker jag fortfarande. Här har ju torghandlarna fått igenom mindre klockringning. Ayla brukade yla, när hon hörde dem. Verkar det som om kvarnarna används? Vacker svan och fina blommor. Jag njöt av lupinerna
    mellan Halmstad och norrut i går. Än har de inte lyckats utrota
    dem. Idag väntar fot-terapi. Somnade gott igår efter ett avsnitt med Rex och två av hans bröder.
    +10, vindstilla och disigt. Ha en bra dag. Kramar mamma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att säga om väderkvarnarna används. Den sista på bilden såg bebodd ut.
      Håller med om att lupiner är vackra.
      Kramar Elisabeth ,& co ⚓🐾

      Radera