tisdag 19 oktober 2021

Lemmer.

19 oktober 2021. När vi lämnade Urk så var det grått men uppehåll. Efter ett tag så kom duggregnet som kröp in överallt. Det var då riktigt dimmigt. Blåste cirka 8-12 m/s men åt rätt håll för oss. Började med storsegel och kryssfocken. Eftersom vi seglade för undanvind då, så fick vi rulla in focken efter stund. Den gjorde ingen nytta. Vi gjorde som mest drygt 7 knop på bara storen. Det är väldigt bra för vår tunga dam Ultima.

Gick in i Lemmer till Jachthaven Lemsterbaai och letade efter gröna skyltar. Vindmässigt så hittade vi inga bra platser. Jag ringde till hamnkapten och frågade om alla röda platser var upptagna och de var de inte. Fick en hyfsat bra plats som vi kom in i. Vi är lite för långa men det fick gå. Många platser här är för smala och för grunda för oss.

Vi fick jättebra hjälp när vi skulle förtöja. En av våra tidigare båtgrannar från Lelystad hade tittat efter oss igår och kom till hamnen idag precis när vi skulle lägga till. Han tog emot tamparna i fören. Han och hans fru har sin hemmahamn här i Lemmer. De tipsade oss om just denna hamnen. Den är inte stor. Han önskade oss en trevlig vistelse här.

Solen tittade fram och då tog vi en promenad. Det är en mysig stad. Om man behöver proviantera så ligger det tre större livsmedelsaffärer nära hamnen och en lite längre bort.

20 oktober. Stefan har jobbat med elsystemet. Vi har börjat röja lite inför vinterförvaringen.

21 oktober. Det har blåst jättemycket hela natten och fortsatt efteråt. Blåste upp till 21 m/s i byarna på morgonen.

Vi har börjat vacumpacka en del.

22 oktober. Ligger kvar för att det blåser så mycket. Städat lite i båten. Åt en jättegod middag på restaurang på kvällen.

Hamnavgift för två dygn 42 Euro inklusive två duschar.

37 Euro för två dygn till.