7 september 2021. Lämnade Cuxhaven kl 07.10. Fick se en fin soluppgång. I början gjorde vi drygt 9 knop vid 1500 RPN. Bra medström med andra ord. Livlig fartygstrafik. Efter en stund så hade vi både segel och motor. Satte upp en, upp och nervänd kon enligt alla regler. Om man inte har satt upp den och blir påkommen så kan man få böter.
Helgoland har varit med om mycket historiskt sett. Från 1200 talet så tillhörde det Danmark. 1807 tillhörde ön Britterna. Helgoland blir tyskt 1890. Under andra världskriget användes ön som ubåtsbas. Efter krigsslutet 1945 använde britterna Helgoland för militära ändamål. Britterna gav tillbaka Helgoland 1 mars 1952 till Västtyskland.
När vi kom fram till Helgoland så hade vi tänkt att tanka diesel. Vilket är jättebilligt här. Hittade inte var det var någonstans så vi ”parkerade” båten istället. Lade oss utanpå en aluminiumbåt som tredje båt. Deras köl kunde de variera från 50 cm till drygt 2 meter. Ibland är det bra att ha fällköl. De var väldigt trevliga och hjälpsamma. Han var från Tyskland och hon är från Canada. De hade även en 10 månads son som lär sig segla tidigt. De hade bland annat gått Göta kanal från Mem till Göteborg.
Det är flytbryggor som följer tidvattnets förändringar under dygnet. Gick upp för att betala hamnavgiften men de öppnade först kl 16.00 igen. Promenerade runt medans vi väntade. Mötte otroligt många turister. Här låg två färjor varav den ena var en snabbfärja. Ute på svaj så låg ett kryssningsfartyg som körde in sina gäster med shuttlebåtar. Jättefina hus i olika färger som inhyste alla möjliga affärer. Affärerna tog aldrig slut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar