torsdag 8 augusti 2024

València.

7 augusti 2024. Idag skall vi gå en lite längre sträcka. Stefan hade skickat en förfrågan om plats till València Mar hamn igår via Navily. Väntade på svar men inget stod när Stefan kollade på förmiddagen. Helt plötsligt så ringde det från ett okänt nummer. Stefan svarade ändå. Det var supporten för bokningsappen Navily som undrade om vi skulle ha platsen. Detta har aldrig hänt förut. Det skedde 15 min efter att hamnen hade erbjudit oss en plats. Stefan berättade för app supporten att det inte är ovanligt i Spanien att vissa hamnar aldrig besvarar en bokning så då ringer vi hamnen efter 12 tiden.

Det började med direkt motvind och då gick vi för motor. Lite senare blev det ostliga vindar och då satte vi segel. Fick en fin segling. Det är till och med för varmt ute på havet idag. Det var 36 grader ute och 32 grader nere i båten när vi hade lagt till. Vi hade en tid att passa så det fick inte bli något sölande. Hamnkontoret stänger kl 18.00 och vi skulle helst vara där till kl.17.00. Det var inte helt självklart var väntbryggan i hamnen var. Stefan kallade upp på VHF igen. En marinero stod på andra sidan och väntade. Han hjälpte oss med tamparna. Vi fick direkt en långsides förtöjning. Han sade till att vi måste gå till hamnkontoret snarast med tanke på att de snart skulle stänga.

Denna hamnen ligger långt ifrån själva València. Man kan antingen cykla, åka buss, hyra bil om det finns någon tillgänglig eller ta en taxi.

På bryggan intill så ligger seglarvänner med sin båt ”Andante”. De åkte hem till Sverige idag.

Stefan grillade kalkonspett och jag fixade tillbehören.

Vi tog en sen dusch iland och det var som att komma tillbaka till 70-talet.

8 augusti 2024. Vi är ju i en storstad som València så då tar vi en taxi till Ikea. Äter lunch och handlar nya kuddar.

Promenerar sedan till Bauhaus och därefter till Media Markt. Letar efter en air conditioner. Tittar runt och jämför olika modeller. Tar en kölapp för att få hjälp. Kvinnan som hjälper oss är jättetrevlig och pratar en perfekt spanska 🇪🇸. Vi löser allt ändå.

Stefan försöker att beställa en taxi via en app. Det går sådär. Efter ett tag så ber jag personal om hjälp att beställa. Inga problem, en kvinna hjälper oss. Efter cirka 15 minuter kommer en taxi.