onsdag 6 september 2023

Ribeira/Riveira.

6 september 2023. Börjar med att tanka diesel på morgonen. När jag tar tampen från kajen så kommer en hel hög med kackerlackor från väggen där den hänger. 😱

Lämnar Muros kl 10.00 och solen skiner idag. När vi har kommit ut en liten bit så är det ett antal delfiner omkring oss.

Varierande vindar som vanligt. Allt ifrån bleke till kuling. Väl guppigt vissa bitar. 2 meter höga vågor.

Som vanligt så får vi ha extra utkik efter späckhuggare. Igår så har de sett 9 stycken i det området som vi skall till. I förrgår såg någon 7 stycken där.

Kl 13.20 så hör vi ett anrop från en engelsktalande kvinna. De är attackerade av Orcas. Efter drygt 20 minuter så säger kvinnan att de har slutat. Hon säger även att det inte är illa.

Hade först tänkt att ta en omväg med tanke på vågorna. Det kommer en engelsk båt som tar en genväg som vi hade uteslutit. Eftersom att det gick bra så tog vi samma väg. Vi hjälps åt med att hålla koll på alla grynnor. Det är inte mycket till marginal. I pilotboken står det att man bör bara gå den vägen i fint väder.  Vi sparade en timme på att gå där.

Tack och lov så kom vi fram till  Riveira utan att ha sett några späckhuggare.

En trevlig marinero visar var vi skall lägga till och han hjälper till med tamparna.

När Stefan går upp till hamnkontoret så är det en annan man där. Han är inte lika vänlig. Stefan har lagt in alla nödvändiga dokument, försäkringsbevis, att Stefan är ägare av båten och våra pass i Navily som vi har bokat via. Det vill den spansktalande mannen inte veta av. Det är bara att gå tillbaka till båten och ta med allt. Han var nöjd med att göra egna papperskopior fast de redan fanns i datorn.

Stefan pratade med en svensk som bor i norra Italien och seglar här. Han berättade att späckhuggarna som håller till i denna Rian, de är normala och attackerar inte båtar.

Vi går och duschar och när vi kommer tillbaka så vill våra tyska båtgrannar prata med Stefan. Mannen pratar lite försynt om att våra fendrar låter för mycket. Stefan ändrar och flyttar om en del. Efter en stund så kommer hans fru och pekar tydligt med hela handen vad hon vill. I sammanlagt 20 minuter styr och ställer hon om hur tamparna skall ändras. Stefan är väldigt tålmodig och ler mot henne. Vi kommer att få jättetyst i båten inatt. 😅 Det "iar" väldigt mycket i hamnen. Samma kvinna rensade ogräs i blomlådor på kajen strax innan.

7 september 2023. Våra nitiska Tyska båtgrannar skurar deras teakdäck med en batteridriven maskin, rotborste och tandborste idag. Med tanke på att de inte gillar oljud så låter det väldigt mycket om dem.

Jag tar en hyfsat lång promenad. Alla områden är inte så vackra här.

Medans jag var ute så ordnade Stefan en ny kompositpackning till avgaskröken på motorn.

Här så lagar de fiskenät.

När jag lagade mat så smällde det till ordentligt i båten. Lät nästan som att någon körde på oss. Både Stefan och jag kollade runt båten men vi såg ingenting. Då ropar en man på Stefan. Det visar sig att de har testat "fire crackers" inne i hamnen. Smällen blev av tryckvågen . 🧨

Nästa underhållning blir när vår tyska granne ger sig på de nya franska grannarna på deras styrbordsida. Hon "hjälpte" till med att ändra deras förtöjningar och fall.