onsdag 4 september 2024

Cabo de Palos.

4 september 2024. Det var lite fint regn på morgonen. Rulligt ute på havet. Solen skiner och samtidigt är molnen väldigt mörka omkring. 

Vi har två alternativ idag. Tänkte gå in och se om det finns någon plats vid den kommunala kajen i Cabo de Palos. Hade tur när vi kom dit. Lade till vid kajen och fick hjälp av ett äldre par.

Dina och jag tog en promenad. 


När vi skulle gå och äta kom en lite större motorbåt i lite för hög fart mot kajen. Jag ställde mig i fören på vår båt och Stefan var iland. De hade varken tillräckligt med tampar eller fendrar. Killen som stod i fören hade inte koll på att tampen måste sitta fast i deras båt först. Samtidigt kom ett helt gäng som verkade känna dem. En kvinna hoppade ombord på båten och hjälpte till.  Stefan lånade ut två av våra äldre tampar plus en kulfender. De hade tydligen blivit av med en tamp som slitits av vid någon boj. En boj gick sönder och släppte. En fick sin badbrygga söndersliten. Halva plattformen rycktes loss. De hade väldigt fint väder och så kom en jättevåg och ett rejält oväder som ställde till detta. Han som körde båten var från Skottland men bodde i Spanien. 
Jag pratade med honom och frågade när de skulle lämna hamnen. De kommer att gå imorgon förmiddag. Jag bad honom att lämna tillbaka tamparna och fendern då. 


2 kommentarer: