måndag 17 juni 2024

Ilha da Culatra.

17 juni 2024. Vi höll på att plocka ner solskyddet som hänger över bommen. Då hade jag oturen att stå där en av småfåglarna flög över oss. Den lämnade ett oönskat avtryck i mitt nytvättade hår. 😱 Det var bara att göra om det igen.

Lämnade Albufeira kl 11.15 efter att Stefan hade lämnat tillbaka våra passerkort till Marinan. Med tanke på de tre attackerna av späckhuggare mot segelbåtar som skett på två dagar i närområdet så har vi varit väldigt på vår vakt hela tiden. Vi höll oss på grunt vatten hela sträckan för att hålla oss ifrån späckhuggare.

Dina har inga problem med att gå ur sin koja för att ta sig en matpaus under seglingen.

Fick en fantastisk segling ändå. Blåste mer och mer på slutet. Vid infarten till Ilha da Culatra var det väldigt strömt. Hade fortfarande storseglet uppe som stöttning ihop med motor då vi gick in där.

Vi hade bestämt oss för att gå ganska långt in och där skulle vi lägga oss på eget ankare. Det var lättare sagt än gjort.

Här skall Stefan fästa en Ultra Anchorring (en kätting tyngd). Fick tyvärr ta bort den lite senare eftersom att ankaret släppte igen.

Det blev några mardrömstimmar. ⚓️ Femte gången gillt så gick det. Vi fick upp mängder av sjögräs/kelp, fisknät eller vad det nu var, vi draggade och fick inget fäste. Vi höll på att ge upp. En svensk båt som ligger här erbjöd sig att lägga ut ett extra ankare. Vi trodde att vinden skulle mojna men icke.

Det ser i alla fall vackert även om det blåser av bara den. 💨

18 juni 2024. Det har regnat lite under natten. Ligger kvar i samma vik. Pysslar med lite av varje. Stefan programmerar om generatorn. Vi rengör och polerar en del fendrar. Vindarna är riktigt kalla och starka. Får en vacker solnedgång.

19 juni 2024. Vi pumpade upp dingen för första gången i år. Lyfte den med gennakerfallet för att få dingen i vattnet. Fungerar jättebra och det blir inte så tungt. Lyfte försiktigt ner motorn och Stefan låste fast den.
Jag packade en vattentät väska som tur var. Vi behöver inte bada idag för vi blev duschade i saltvatten. Det blev en väldigt guppig färd som bättrade sig lite när Stefan ökade farten. När vi kom fram till Culatra så var det svårt att veta var vi fick lägga dingen. Det var ett gäng gubbar som höll på att lägga till en mindre båt. Jag försökte fråga om vi kunde lägga till i närheten av dem. En sade lite buttert nej. En annan man sade att det var okej. Så jag såg till att bara prata med honom och då fick vi bra hjälp.
Vi promenerade runt bland en massa mindre hus. Väldigt pittoreskt! Hittade en trevlig restaurang där vi åt grillad tonfisk till lunch. Vi hade lite underhållning intill. Där satt sex gubbar och en kvinna. De drack mängder av vin och sjöng någon portugisisk visa. De bodde inte på ön utan de åkte därifrån samtidigt som vi lämnade senare.
Fortsatte vår promenad och handlade lite i en minimarket ”Marilia”. Det fanns även en minimercado som man kunde handla i.

Man kan ju inte säga att det blåste mindre när vi skull tillbaka till Ultima. Fördelen var att vågorna gick åt rätt håll för oss. Det var inte helt enkelt att ta sig upp på vår båt.
När vi har kommit upp i båten och surrat fast dingen så ser vi en segelbåt som ligger närmre ön. Den står garanterat på grund. Den lutar betänkligt. Maritim polisen körde intill och kollade den.

20 juni 2024. Idag lämnade vi Ultima redan kl 10.00 för att ta dingen till Culatra. Mycket mindre vågor och vind så tidigt. Fick hjälp av en fiskare när vi lade till vid bryggan.

Promenerade över till andra sidan av ön via jättefina ”trädäck” med rep som räcken där det gick lite högre över marken.
När vi kom till stranden så tog vi varsin Galão.
Där satt även två stycken livräddare fullt påklädda med mössa och jacka.

Gick tillbaka till byn och åt grillad bläckfisk 🦑.

Handlade lite i livsmedelsaffären innan hemfärd.