måndag 27 maj 2024

Tillbaka till Sopromar i Lagos 2024.

27 maj 2024. Vi flög till Faro via Kastrup i lördags. När vi kom fram så väntade en taxi på oss som Stefan hade förbeställt. Taxiresan tog drygt 1 timme och kostade 80 Euro.

Vår katt Dina 🐆 skötte sig exemplariskt under hela resan. Hon blev fotad, filmad och klappad av flera människor. 

Söndagen röjde vi i båten. Körde en 10 kg tvätt inne på varvsområdet där båten ligger. Troligen hade vi för mycket tvätt i torktumlaren för det blev allt annat än torrt. Vi hängde tvätt överallt på båten. Det blåste ordentligt så man fick hänga så att det inte blåste ner på marken.


27 maj 2024. Idag håller Stefan på med att laga rodret som har en spricka. Inte helt lätt med tanke på att det fortfarande blåser mycket och det är så varmt att epoxin torkar alldeles för fort.


Jag promenerade till Tibi djuraffär. Jag har haft mailkontakt med en kvinna där. Jag har beställt kattmat för fem månader och bestämmer mig även för hur mycket kattsand jag vill ha. All mat hade inte kommit. Jag bar med mig en del och resten skall levereras till båten. 

28/29 maj Stefan har fullt upp med roder och ankarinfästning i aktern. 

Riggarna var här och gjorde en  ny fästanordning till det nya gennakerpeket. Han var smart och satte det vid sidan så att man inte skall skada sig.

Dina 🐆 och jag tar kvällspromenader när det inte är lika varmt.

30 maj 2024. Två mekaniker en förman och en projektledare var här och diskuterade återmontering av fästet till akterankaret.

31 maj 2024. Idag så kom de från Tibi djuraffär och levererade Dina’s dietfoder och kattsand. Killen bar det till båten.


1 juni 2024. Idag har Stefan fixat färdigt med rodret och även målat en del på skrovet. Många lager med färg blev det. 


3 juni 2024. Jag gjorde en mall av en frottéhandduk för att klippa till en ny matta till akterhytten. Stefan var inte nöjd med den så han gjorde en egen i papp. Det var inte så lätt som han trodde men slutresultatet blev ganska bra ändå. 


4 juni 2024. Tidigt inatt så hörde jag ett pipande med jämna mellanrum. Lokaliserade det till vår Hjärtstartare.Ett rött kryss X lyste i kontrollrutan. Jag hade med mig både nya batterier och en deffplatta vilket snart skulle bytas ut. Tittade på Youtube och bytte till 10 nya batterier som skall hålla i fem år. Gjorde även kontrolltest. Har lagt in en påminnelse till mig själv när deffplattan skall bytas.



De gjorde klart den nya ankarfästet. Det var många steg fram och tillbaka innan monteringen blev klar.




Lite trångt är det när Stefan får skruva på insidan.


Stefan har monterat den nya generatorn till motorn.

5 juni 2024. Sjösättningstid kl 16.00 idag. 
Stefan höll på med det sista som skulle göras med generatorn fram tills att de kom med den stora ”travelliften”. 
Stefan var inte nöjd med aktiveringen som de skulle ha gjort med coppercoaten på skrovet. Med en liten ”spark” i ändan av mig så gick Stefan och pratade med projektledaren Ricardo. Då äntligen blev det fart på dem.  De blev klara med arbetet innan sjösättning men det hängde på det berömda håret.
De kom strax innan avsatt tid och vi klättrade ner från båten innan slingen sätts fast under båten.


Efter att Ultima hade blivit sjösatt så kom två ”motorkillar” och kollade tätningen vid propelleraxeln , ”Black Jack”.  De kollade även kylningen av motorn och varmvattenberedaren. Vi stod med motorn på i tre minuter och därefter tog vi en tur med båten. ”Killarna” var med hela tiden. Allt detta gjordes för att pressa motorn. Allting blev godkänt. 👍 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar