torsdag 24 augusti 2023

Viveiro.

24 augusti 2023. Det känns lite sådär att ge sig ut på havet idag. Lämnar Ribadeo kl 09.00. Det sågs späckhuggare igår på samma sträcka som vi skall. 

Jag har packat en "grab bag" med våra pass, extra bankkort, lite Euro, min iPad, medicin för Dina 🐅 och mig för några dagar. Detta för att vi går i dessa vatten. 

"Vattensäkra" smällare, tändare och tätningsmassa står också framme. Sand ligger i en orange bag i sittbrunnen. 


Såg några delfiner. En hel del fiskmåsar i samma område, så vi gissar att det är gott om fisk där.

Vi spanade efter fiskeflöten och körde lite slalom emellanåt. Låg olika typer av skräp i vattnet och helt plötsligt kom det även en lastpall emot oss.

Kör förbi en orange ribbåt. Visar sig att det är en dykarbåt. 

Det har varit rejält gungigt idag också. Ingen vind alls i början. Senare så blåste det cirka 10-14 m/s i byarna.

Vi fick hjälp vid förtöjningen av två marineros. 

Hela båten var full med salt. Det har sköljt över ordentligt idag. Fick torka av rutorna innan jag kunde lägga på solskyddet.

Tog en promenad efter att Stefan hade betalat hamnavgiften.

Träffade våra danska vänner som vi träffat flera gånger tidigare. 🇩🇰


Carlos V gate.
Puerto de Carlos V.

25 augusti 2023. Idag på förmiddagen så hade vi kattbesök ombord. Stefan såg honom men katten försvann ganska snabbt. Han gick vidare till andra båtar i närheten.

Stefan och jag gick och handlade mat. När vi kom tillbaka så såg jag att den lilla luckan till aktern som var lite öppen tidigare, var helt öppen nu. Jag blev starkt misstänksam med en gång. Öppnade nedgångsluckan snabbt. Mycket riktigt så stod grannens katt Rolf och luktar på Dina som låg under en filt. Hon märkte ingenting. 🙀


2 kommentarer:

  1. Tur att Dina var hos John Blund när Rolf hälsade på, annars kanske hon hade blivit rädd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog stor risk att Dina hade blivit livrädd. 🙀

      Radera